Співбесіда - необхідна процедура, частина робочого процесу і точка напруги для багатьох, особливо якщо співбесіду проводять іноземною мовою.
Часто можна почути: "Я з переляку такого там наплів", "Через хвилювання забув елементарні слова" тощо.
Давайте розбиратися, чому звичайне інтерв'ю може буквально вибити ґрунт з-під ніг, і що з цим можна робити.
По-перше, хвилювання на співбесіді - це нормально. Адже на кону стоїть отримання роботи, з усіма наслідками, що випливають з цього (гроші, досвід, статус тощо).
По-друге, кожному хочеться постати в якомога вигіднішому світлі, показати свої професійні якості, найкращі сторони (для того щоб сталося "по-перше").
Люди різні. Є ті, хто не відчувають сильної тривоги в цій ситуації, інші ж можуть сильно хвилюватися. Важливо! Це не залежить безпосередньо від досвіду і вашої професійної кваліфікації. Тут включається маса сторонніх чинників.
Чому буває страшно говорити?
У найзагальнішому сенсі - це страх отримати відмову через те, що є ймовірність зробити помилку. До категорії "припуститися помилки" можна віднести недосконалі навички комунікації (наприклад, недостатнє володіння іноземною мовою), незнання професійних нюансів тієї чи іншої посади, відсутність практичного досвіду за пропонованою вакансією, або ж банальне невміння презентувати себе, говорити про себе.
А якщо відмовлять?
Відмови приймати складно, адже часто ми сприймаємо відмову, як "зі мною щось не так". Найскладніше - це відокремити відмову від оцінки себе через неї. Уявіть, що на одну посаду проводять співбесіди 10-20 людей. Імовірність, що вам відмовлять, звісно, є. І це можуть бути як формальні ознаки (ви не матимете достатніх навичок), так і неформальні - ейчар за двох рівних скоріше вибере того кандидата, з ким швидше і легше складеться діалог.
Ті, хто вас розмовляють, теж люди,
а з людьми буває так, що з кимось контакт налагоджується з перших секунд, а з іншим не йде зовсім з незрозумілої причини. У цього людського фактора є і зворотний бік. Ваша чарівність, почуття гумору, спокій, упевненість у собі та доброзичливість з лишком можуть закрити незначні прогалини в знаннях.
Щоб почуватися спокійно на співбесіді, зніміть важливість із персони, яка вас співбесідує. Це не Господь Бог, а такий самий працівник. Почувайтеся невимушено та на рівних.
Ставте запитання
Адже не тільки вам потрібна робота, а й компанії потрібен працівник. Прояснюйте, що саме від вас очікує роботодавець, які права, обов'язки, умови вас очікують на цьому місці. Можливість ставити запитання додає впевненості. А ще це спосіб більше розповісти про себе.
Це не остання пропозиція у світі!
Якщо вам відмовили, не приклеюйте до себе статус невдахи. Можливо, це найкраще, що з вами трапилося, і ваша робота чекає на вас в іншому місці.
Що важливо не упустити під час підготовки до інтерв'ю:
-
У спокійній обстановці проговоріть самі собі або комусь приблизні відповіді на типові запитання.
Від найпростіших:
- Розкажіть про себе і свій досвід, про ваші сильні та слабкі сторони, про причини звільнення з попередніх місць роботи.
До стандартних:
- Типи суден, назви портів, категорії вантажів.
- Питання на знання професійних термінів і документів. Обов'язки на борту. Досвід участі в аварійних тренуваннях тощо.
-
Страшно перші 5-7 хвилин. Далі ви освоїтеся, а це означає, що на ці 5-7 хвилин можна заготовити коротку самопрезентацію. Я такий-то, працював там-то, досвід такий-то, буду радий співпрацювати з вами тощо. Це допомагає, по-перше, почати говорити, по-друге, за цей час ви вже зможете зрозуміти вашого співрозмовника, так би мовити, роздивитися того, з ким на вас чекає інтерв'ю.
-
Якщо хвилювання багато, про це теж можна сказати: "Вибачте, я дещо хвилююся у зв'язку з цим інтерв'ю". Хоч як дивно, але, якщо свою тривогу позначити, це трохи знижує її фон.
-
Якщо перед співбесідою хвилювання в усьому тілі, і тіло дерев'яніє або його трясе, спробуйте просту техніку. Розтрусіть його натурально: сильно струсіть кисті рук, лікті, плечі.
-
Тримайте поруч із собою склянку води на випадок, якщо горло пересохне від хвилювання.
-
І головне, дозвольте собі помилятися і бути не ідеальним. Адже - це означає бути живим!

Автор статті: психолог Наталія Теліпко
https://www.instagram.com/natalia_telipko
--------------------------------------------
Дивіться також:
Як убезпечити себе під час пошуку роботи
Шахраї не дрімають. Будьте уважні й ви!
Кадетам. Підготовка до співбесіди англійською.