Штучний інтелект: чи зможе він замінити моряків у 2025 році?
 - 
 - 
 - 
 - 


 - 



Морська медкомісія в Грузії без черги. Спеціальні умови для моряків з України, РФ і Білорусі
25 років досвіду, сертифікати P&I Club, вакцинація проти жовтої лихоманки, спецпропозиції для моряків з інших країн: трансфер, пошук житла, знижки на сертифікати в партнерських навчальних центрах, сприяння в працевлаштуванні через грузинські крюїнгові компанії.
Коли шторм усередині: проблема, про яку не говорять, - суїцидальні настрої в морі.
Професія моряка - одна з найбільш стресових, з високою ізоляцією і жорсткими умовами праці, що може призвести до підвищеного рівня стресу, депресії і, як наслідок, спричинити суїцидальні ризики.
Що приводить людину до суїцидальних думок і що робити, якщо вони з'явилися у вас?

Штучний інтелект: чи зможе він замінити моряків у 2025 році?

Новий рік - нові технології. І нові виклики. Багато моряків дедалі частіше порушують питання: Як довго ще існуватимуть професії, де задіяна людина? І чи залишить їх штучний інтелект, що прогресує, без роботи?

Кадровий голод: нестача офіцерів у світі досягла свого максимуму. Кого шукають українські крюїнги?

Дефіцит командного складу на світовому торговому флоті досяг найвищого показника за останні 17 років. Про це інформує консалтингове агентство Drewry. Так, нестача оцінюється в 9%, тоді як рік тому було 5%. Це відповідає прогнозам BIMCO і звіту Міжнародної палати судноплавства про робочу силу моряків, згідно з яким до 2026 року цей дефіцит збільшиться до 20%.





Штучний інтелект: чи зможе він замінити моряків у 2025 році?

11.02.2025
2323

Новий рік - нові технології. І нові виклики. Багато моряків дедалі частіше порушують питання: Як довго ще існуватимуть професії, де задіяна людина? І чи залишить їх штучний інтелект, що прогресує, без роботи?

 

Питання впровадження в морський ринок штучного інтелекту (далі - ШІ) не дарма не перший рік розбурхує уми фахівців. Сьогодні воно стало ще більш актуальним. На офіційному сайті Lloyd's Register було опубліковано звіт компанії Thetius (дослідницька компанія для прийняття стратегічних технологічних рішень), згідно з яким за останні 12 місяців морський ШІ пережив вибухове зростання, збільшившись майже втричі! 

 

Світовий досвід

 

Наразі запущено 85 великих стартапів з використанням ШІ для морської галузі. Таку цифру називає Wilson Sons - бразильський великий оператор морської та портової логістики. Усі вони різні, але, як правило, всі відповідають за автономність, економію витрат і безпеку в морі.

 

  • Автономність і навігація. Для пошуку оптимального курсу судно збирає інформацію з власних сенсорів і наземних станцій: витрати пального, стан обладнання, погодні умови в поточному місцезнаходженні судна і попереду за курсом. Обчислювальний центр усе аналізує і прокладає оптимальний маршрут, який дає змогу прибути в кінцеву точку за мінімальний час, з мінімальним споживанням палива. Так, у Нідерландах вводять в експлуатацію цифрового двійника порту, який дає змогу віддалено стежити за портовими операціями. Планується впровадження цифрового дельфіна, здатного визначити зайнятість швартових терміналів, тощо. 
     
  • Прогнозування техобслуговування. Алгоритми штучного інтелекту аналізують дані і визначають необхідність втручання ще до поломки. Наприклад, у США активно чистить судно і допомагає знизити витрату палива робот HullBUG. А «розумний» балкер з Китаю Great Intelligence вимірює працездатність вузлів судна і виявляє проблемні елементи за допомогою IoT-пристроїв. Крім того, на цьому судні є «розумні» рятувальні жилети, які повідомляють про падіння власника за борт і про його поточне місцезнаходження. На день таке судно може передавати на берег близько 20 ГБ даних.

 

  • Безпека. Інформаційний портал safety4sea.com повідомляє, що на рік на морі відбувається 4000 зіткнень суден. Більшість - через перевантаженість районів. Завдяки тому, що сучасні судна автоматично можуть визначати місце розташування одне одного за допомогою ШІ, а також виявляти проблемні об'єкти на кшталт напівзатоплених суден або айсбергів, ймовірність аварій зводиться до мінімуму.

 

 

Реалії вітчизняного морського ринку 

 

«Вісник крюїнгу» провів власне невеличке дослідження, як використовується ШІ на робочому місці моряків.

 

Понад 80% опитаних говорять про те, що на сьогодні основну роботу на борту виконують працівники з цілком собі людським обличчям. Так, вони охоче користуються тим же ChatGPT для оперативного вирішення того чи іншого питання, але це має локальний характер. 

 

        

 

 

 

Серед популярних додатків - асистент Claude. Однак, - діляться в соц.мережах моряки, - бази даних у таких додатках не завжди актуальні і довіряти їм повністю навряд чи варто. Що ж стосується більш глобальних систем, не всі судна готові до таких реформ. Перш за все, необхідно оновити рухомий склад і підготувати техніку до впровадження ШІ. 

 

Підбиваючи підсумок опитування ukrcrewing.com.ua, можна сказати, що близько 5% моряків уже сьогодні відзначають звільнення у зв'язку з впровадженням ШІ. І динаміка невтішна. 

 

 

 

 

У страху очі великі або чи «кидаємо якір» у ШІ?

 

 

Погляд сфокусований насамперед на автономних суднах, які здатні виконувати рейси без участі персоналу. Такі, як контейнеровоз Suzaka від компанії Orca, 2-метровий Maxlimer або вантажні судна Autoship. У них вкладаються все більші й більші кошти. Експерти очікують, що до 2028 року ринок штучного інтелекту перевищить 3 мільярди доларів США. Крім того, вже в нинішньому році ІМО планує завершити Міжнародний кодекс з морських автономних надводних суден. А вже 2028 року документ стане обов'язковим до виконання. І людські помилки підуть у небуття. Але чи виключить це помилки роботів, і чи виключать моряків із цього ланцюжка?

 

 

Керівник професійного і технічного відділу Nautilus International Девід Епплтон вважає, що «кидати якір» у ШІ та гарячково підшукувати нове місце роботи передчасно. 

 

«Контейнеровоз Yara Birkeland, оголошений першим у світі повністю автономним судном до 2020 року, як і раніше працює з екіпажем на борту. Так само амбітні прогнози, зроблені Rolls-Royce, MOL та іншими компаніями, залишилися невиконаними», - каже Епплтон.

 

Навіть під час піку ажіотажу навколо автономних суден вони все ще не перейшли на повне знелюднення. Нідерландські системи «розумних» портів обіцяли ввести в експлуатацію 2025 року. Такі системи дають прогноз щодо прибуття суден, які перебувають на відстані семи днів, з двадцятихвилинною похибкою. Однак, тестування все ще триває. 

 

 

Мінуси і недоробки, які відкладають повну автоматизацію:

 

  • Відсутність стандартизації.  
    «Без стандартизації важко отримати всі переваги цифровізації», - каже Арно Діану - засновник французької компанії з розробки програмного забезпечення Opsealog.

 

«Якщо кожен учасник використовує окрему систему для відстеження вантажу, продуктивності судна і звітності про діяльність, складно отримати повне уявлення про логістику і показники продуктивності. Це може призвести до неефективності та затримок, а також до підвищеного ризику помилок і шахрайства».

 

  • Короткі рейси.
    Найближчим часом судна, які самостійно визначають курс дій, з метою безпеки будуть обмежені короткими рейсами на невеликі відстані. 

 

  • Цифрова зрілість.
    Луїс Беніто - директор з інновацій LR, сказав: «Останні розробки в галузі штучного інтелекту означають, що в морському судноплавстві спостерігається зростання різних додатків штучного інтелекту. Однак, існує брак інформації та рекомендацій щодо цих застосунків та їхніх постачальників, а це означає, що існує ризик інвестицій у неперевірені технології». 

 

  • Кібербезпека.
    Цей пункт слід було б виділити окремою графою, оскільки в різних зарубіжних джерелах йому приділяється найбільша увага. Для захисту даних потрібне шифрування, двофакторна аутентифікація і регулярні оновлення безпеки. 

 

  • Ненадійний інтернет.
     
«Що більше під'єднаної до інтернету техніки, а всі датчики для збору та передавання інформації працюють через інтернет, - то більше точок входу для хакерів», - нагадує Олів'є Жак, технічний і науковий директор Асоціації кібербезпеки в морській промисловості Франції.
 
Наприклад, якщо хакер проник у GPS-координати судна, то це рівносильно тому, що хтось зламав судно і має можливість погнати його куди завгодно. 

 

Крім технологічних питань, існують також правові аспекти, які явно не вирішаться нинішнього року. Тому морські експерти обнадіюють: найближчими роками праця моряків буде затребувана. Адже поки що машина не здатна «відчувати» свій інструмент, як людина, і не здатна проявити кмітливість і діяти не за протоколом у випадках, коли це потрібно. 

 

Однак, це не означає, що технологічне майбутнє не настане, і морякам не доведеться обирати: «йти зі сцени» або шукати інші рішення. 

 

 

Єдиний вихід

 

Аналітики американської дослідницької компанії Gartner вважають, що до 2028 року чотирьом із п'яти механіків доведеться прокачувати свої навички, щоб зберегти роботу у зв'язку з впровадженням на ринок ШІ. Експерти радять робити акцент на IT-напрямках у роботі, аналізі та систематизації отриманих даних. Крім того, сам ШІ зможе відстежувати продуктивність моряків і пропонувати індивідуальні навчальні модулі для динамічного поліпшення навичок. Тим же, хто не хоче чекати порад ШІ, слід задуматися про професійне зростання і перекваліфікацію вже зараз.

 

 

Автор статті: власний кореспондент Ілона Скрипник

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 
3
Поділитися:


Дивіться також:
 
Інтерв'ю 2nd Engineer. Запитання, до яких варто бути готовими
Як жити після закінчення кар'єри моряка? Бути успішним на березі можна
Кадровий голод: нестача офіцерів у світі досягла свого максимуму. Кого шукають українські крюїнги?

 

 





 
 

Підтвердити
Скасування

Підтвердити
Скасування
 
 
 

Так
Ні